“Det gode nyhedsbrev” à la TagTomat

At skrive et nyhedsbrev som mange typer af læsere finder relevant er en kunst. I dette blogindlæg fortæller vi, hvad vores bedste bud på et nyhedsbrev er.

Vi har på det sidste gjort os mange tanker om, hvad der karakteriserer et godt nyhedsbrev, og hvad der skal gøre vores nyhedsbrev “TagTomatsk” og dejligt at læse. Du kan her i blogindlægget læse mere om vores overvejelser og generelle gode råd til nyhedsbrevsskribenter, og du kan finde links til de steder, vi har hentet inspiration fra.

Lyst til at åbne nyhedsbrevet

Alle de steder, vi har researchet, har en af de vigtigste pointer været, at når du skriver et nyhedsbrev, er du ikke kun i konkurrence med andre nyhedsbrevsskribenter, men også med familie og venner, som sender emails. Det gælder derfor om, at både emnelinie og preheader (den korte tekst, som vises efter emnelinien, inden du åbner nyhedsbrevet) giver læseren lyst til at åbne nyhedsbrevet og læse videre. Emnelinie og preheader skal derfor være korte (det skal helst tage gennemsnitligt 2-3 sekunder at læse dem), men gode og forventningsafstemmende, så læseren ved, hvad der venter, men også får vagt sin nysgerrighed.

Før i tiden skrev vi faktisk aldrig en preheader, men det vil vi altså begynde på nu, og så vil vi prøve at kræse mere om ordvalget i emnelinien.

Overskuelighed og nysgerrighed

Når læseren så har åbnet nyhedsbrevet, skal et godt nyhedsbrev være overskueligt og nemt at orientere sig i. Det kan gøres ved at dele brødteksten op i bidder. Vi har valgt at bruge delelinier til at adskille afsnit, have en tydelig overskrift, et lille billede, en tekst som præsenterer emnet og en knap, som tydeligt viser, hvor du skal trykke, hvis du vil læse mere.

Inden selve brødteksten er det også godt at have en ganske kort indledning. Igen gælder det også om at give læseren en forventning om, hvad nyhedsbrevet vil indeholde, men uden at røbe alting, så nysgerrigheden pirres og læseren får lyst til at læse videre. Her har du ca. 5 sekunders opmærksomhed at gøre godt med. Vi har ofte meget på hjerte, så vi kommer sikkert til at overskride 5-sekunders-reglen, men vi vil gøre vores bedste for at holde det kort og godt.

Nu til indholdet – hvordan bliver et nyhedsbrev “TagTomatsk”?

Vi vil egentlig rigtig mange ting i vores nyhedsbrev. Vi vil gerne vise jer, læserne, hvad vi egentlig går og laver – hvilke projekter vi har gang i, og hvilke nye produkter, vi er ved at udvikle. Vi vil også gerne hjælpe jer med at blive klogere på grønne fællesskaber og urbane kredsløb, og vi vil gerne inspirere jer til gør-det-selv, gør-det-sammen og gør-det-grønt. Indholdet i vores nyhedsbreve vil derfor fremover bestå af en kombination af forskellige emner inden for kategorierne:

  • Præsentation af vores projekter
  • DIY / det sker der for tiden på forum.tagtomat.dk
  • Know-how om grønne fællesskaber, urbane kredsløb og andre spændende ting
  • Præsentation af nye produkter, som vi tror, I vil finde spændende
  • Nyheder om kurser og andre events, som vi gerne vil invitere jer til

P.S. Tak fordi du læste med

Til sidst i alle vores nyhedsbreve, vil vi (som vi plejer) have et P.S. med et ekstra godt fif, et godt tilbud, et link til spændende læsning andre steder eller noget helt fjerde, som vi synes er en god bonus for at have læst hele nyhedsbrevet.

God læselyst fremover!

Her har vi læst om, hvordan man skriver gode nyhedsbreve:

  • https://atriumweb.dk/blog/det-gode-nyhedsbrev/
  • https://digitalworks.dk/artikler/det-gode-nyhedsbrev
  • http://www.omatskrive.dk/tekster/Nyhedsbrev_5-gode-raad.html
  • https://ecommerceinsights.nozebra.dk/tyve-vigtige-e-mailmarketing-tips