Opgave 2.6: Mit cirkulære ressourceflow

4. april 2020
Denne opgave hører til TEMA 2 i vores UndervisningsKit til fjernundervisning og klasseundervisning. God fornøjelse!

Både carbon- og kvælstofskredsløbet, hvor kulstof og næring cirkulerer rundt og ændrer form, er eksempler på cirkulære ressourceflows. I naturen ændrer stofferne form i et velbalanceret forhold. Der gives lige så meget tilbage til jorden, som der trækkes ud af den. Det er det samme, når vi dyrker økologisk med tanke for vores ressourcer og livet i haven.
Der er dog mange ting i vores samfund, som kører efter lineær model: Ressourcer fra naturen bruges til produktion af varer, som i sidste ende ender som affald, der enten deponeres eller afbrændes og frigør CO2 med en hastighed, som naturen ikke kan følge med i.

Opgave 2.6a:
Undersøg hvad forskellen er på begreberne genbrug, genanvendelse og upcycling. Kom med eksempler på upcycling – tænk fx på hvad du har lavet, som en del af dette forløb. Du kan evt. læse mere om upcycling på www.tagtomat.dk/danish-upcycle.

Opgave 2.6b:
Tegn en model af et cirkulært kredsløb, I har – eller kunne have – derhjemme.