Åben Skole: Forløb 4 – Dyrkning i byen

8. juni 2020
Lad TagTomat og skolehaven komme til dig, og inddrag praktiske hands-on aktiviteter i din undervisning om bæredygtighed, natur og dyrkning. Forløbet er velegnet til elever fra indskoling til udskoling. Med udgangspunkt i de samme praktiske aktiviteter tilpasses undervisningen efter alderstrin. Dette forløb er et af vores udbud under "Åben Skole" i Københavns Kommune. Læs mere om booking og praktisk info på www.tagtomat.dk/aaben-skole.

Begreber: Urban gardening, urban farming, selvvanding, (for)spiring, vækstforhold, blandingskultur, sædskifte, upcycling, jord-til-bord.

Årstid: Forår-sensommer. Beregn 1-2 måneder til de hurtigtvoksende afgrøder er høstklare.

Før besøget:
Forbered eleverne til besøget med undervisning om planters vækst, herunder hvad de har brug for og/eller landbrugets produktion af vores fødevarer.

Aktiviteter i løbet af TagTomats besøg:
– Vi laver selvvandende potter til forspiring eller små planter ud af materialer fra husholdningen og planter dem til. Vi laver også et større dyrkningskit med selvvanding, som I kan have i skolegården.
– Dialogisk undervisning tilpasset klassens alderstrin: det kan være om planternes vækstkrav, fordelene ved selvvanding, vigtige overvejelser ift. plantevalg, økologiske dyrkningsprincipper (fx blandingskultur og sædskifte), eksempler på dyrkning i byen, og hvad dyrkning i byen kan gøre godt for.

Efter besøget:
Husk at vande jeres planter og følg med i, hvordan jeres frø spirer og planterne vokser sig større. På et tidspunkt skal planterne plantes udenfor (afhængig af sort). I kan fx bruge besøget som afsæt for at arbejde videre med forskellige typer dyrkning i byen eller på landet eller om plantens dele, fotosyntese, næringsbehov osv.


Undervisningsark og videoguides:

Her finder du to undervisningsark til gratis download: Et som er målrettet indskolingen/mellemtrinnet og et som er målrettet udskolingen. Arkene indeholder en beskrivelse af før-under-efter samt en praktisk guide, der trin-for-trin viser, hvordan I laver frøbomberne.
Arkene er lige til at printe ud (tryk på billedet og download pdf’en) og have med til undervisningen. Især med de store elever, som kan arbejde mere selvstændigt, er det en fordel at printe side 2 – den praktiske guide, og dele den ud til eleverne.

Herudover ser du to videoguides. Den ene er tænkt som din forberedelse. Her viser vi hvordan de selvvandende potter laves, og fortæller herefter lidt om, hvordan de kan inddrages i undervisningen. Den anden video viser, hvordan vi laver en selvvandende plantekasse. Den kan I også vise eleverne inden besøget (udvælg evt. en gruppe af de store elever, som ud fra videoen skal lave plantekassen under besøget).

Åben Skole forløb 4 – indskoling og mellemtrin

Åben Skole forløb 4 – udskoling

Videoguide #1 er på vej…

Videoguide #2: Lav jeres egen selvvandende plantekasse

Videoen her er fra TagTomats spæde begyndelse, og som alle andre bliver vi konstant klogere. Der er derfor et par ting, som vi gør anderledes i dag: I videoen her bruger vi tre sodavandsflasker. Vi har sidenhen funder ud af, at I sagtens kan nøjes med to. Dengang vi lavede videoen brugte vi desuden plast som lag mellem jord og vandreservoiret. I dag bruger vi fiberdug, som er meget bedre.

Du kan bruge arket og videoguiden som forberedelse til vores besøg eller som inspiration til at lave forløbet helt på egen hånd. I så fald kan du finde materialer til at lave den store plantekasse her:

Find grej til jeres plantekasse her

Find også jord og forskellige frø i vores webshop:

Jord Frø

Inspiration til øvelser/lege, som passer til temaet:

Kredsløbsøvelse: Eleverne simulerer sammenhængen i et urbant økosystem ved hjælp af et netværk af snor. Se mere og find forskellige kort til gratis download her.

Frølegen: Eleverne i 2 grupper. Den ene gruppe skal være frø. Den anden gruppe deles yderligere op i 3 grupper, som skal være:  vand, varme og jord. 1. Læreren spreder med et håndkast frøene på marken: “Frøbørnene” fordeler sig og sætter sig på hug som små frø med hovederne skjult.
2. De andre børn skal løbe rundt og give deres ‘kvaliteter’ til frøene. Vand: der tappes med fingerspidserne på ryggen, Varme: der gnides med
håndfladerne på ryggen, Jord: man dækker frøet med sine arme/krop.
3. Når et frø har fået alle tre ting, kan det begynde at vokse (spire): “Frøbørnene” begynder langsomt at rejse sig med hænderne over hovedet som en spire.
4. Planterne får kimblade: Børnene vender håndfladerne op som blade over hovedet. Planten vokser videre og strækker stænglen, og vokser med grene/blade: Børnene rejser sig helt, strækker sig på tæerne og strækker armene ud til siden. Øverst på planten kommer der nu … en blomst: Børnene smiler stort, og vender ansigtet opad.
5. Der hvor blomsten sidder, sker der noget – der kommer frø (plantes børn)! De er nu færdige og skal sendes ud i verden: Børnene ryster hovedet, så frøene ‘falder’ ud.
6. Til sidst bliver det efterår, og planten visner: Børnene bliver slappe og falder sammen.
7. Men til foråret begynder de nye små frø at spire: De to hold bytter nu, så frø-gruppen bliver til vand, varme og jord, og de andre bliver til frø, og legen gentages.

Vi har oprindeligt lært Frølegen af Københavns Skolehaver, og du kan også finde den lige til at printe i vores undervisningsmateriale “Urbane Skolehaver”, som du finder til gratis download her.

DR-dokumentar – Fremtidens Drømmehaver; Den spiselige have: Som en del af forløbet kan I også vise (de store børn) denne dokumentar, som DR har lavet (hvis I har licens til det, selvfølgelig). Det er afsnit 1 ud af fire, som handler om fremtidens haver. Afsnittet her har fokus på den spiselige have blandt andet i byen, og har TagTomat med som eksempel.


Praktisk info:

Det skal I selv sørge for:
Eleverne skal selv medbringe gamle mælkekartoner eller sodavandsflasker og klude hjemmefra.

Læs mere om hvordan og hvornår du kan booke et besøg på www.tagtomat.dk/aaben-skole.


KlikBede i Kongens Køkkenhave