Hjemmeskole: Forløb 3 – svampe og svampedyrkning

15. januar 2021
Forløbet her har fokus på svampenes forunderlige verden. Gennem dyrkning af spiselige svampe kommer I helt tæt på deres vækst. Herudover kommer I til at arbejde med svampenes rolle i vores økosystemer og hverdag.

Praktisk aktivitet:

Som en del af forløbet skal I dyrke jeres egne spiselige svampe i halm og/eller kaffegrums. Beholderen I skal dyrke i, skal I selv lave ud af genbrugt emballage fra husholdningen. Både når I upcycler jeres restaffald, og når svampene nedbryder jeres substrat, er det eksempler på recirkulation af ressourcer.

Udover substratet (halm/kaffegrums) skal I bruge noget mycelium, en beholder til at dyrke i, luftgennemtrængelig tape og desinfektionsmiddel (fx husholdningssprit).
Se hvordan I gør her: Guide til dyrkning af svampe (A4-PDF). Der følger en printet guide med når du køber vores hjemmeskolekits.

Hvis I ikke allerede har tingene derhjemme, kan du kan finde det grej, I skal bruge her: Hjemmeskolekit 3


Opgaver I kan lave til forløbet:

1. Dyrk jeres egne spiselige svampe: Lav jeres egen dyrkningsbeholder ud af restaffald fra husholdningen (en gammel isbøtte, skyrbøtte eller andet). Kom samtidig ind på hvorfor det giver mening at upcycle jeres restaffald og evt. at dyrke i kaffegrums. Hvor var det ellers endt? Hvilke ressourcer genanvendes?
Overvej også hvilke designmæssige valg, der er i at bruge en gammel bøtte. Er det muligt at gøre genbrug æstetisk? Find evt. inspiration på www.tagtomat.dk/danishupcycle.
Lav et observationsskema, hvor I kan skrive ned, hvad der sker i jeres dyrkningskit dag for dag.

2. Svampens dele: Tegn en svamp og angiv forskellige dele som mycelium, hat, stok, hymenofor (der hvor sporerne sidder – fx på lameller eller rør).

3. Svampes voksesteder: Hvor kender I svampe fra? Både i naturen og i jeres hverdag. Hvad skal der til for at svampe vokser (brug fx dit dyrkningskit som udgangspunkt, og nævn 3 ting svampe skal bruge/er glade for)?

4. Svampes levevis: Svampe kan groft opridset have 3 måder at ernære sig på. De kan være nedbrydersvampe, symbiosepartnere med fx træer og parasitter. Find et eksempel på hver slags, og forklar hvordan de lever.

5. Nedbrydning: Når svampe nedbryder dødt organisk materiale udfylder de en vigtig rolle i forskellige næringskredsløb. Lav en tegning af et kvælstofkredsløb (det kan enten være et lille kredsløb med fokus på træer eller køkkenhavens kompost eller kredsløbet i et større perspektiv, hvor der både er by, landbrug og forskellige naturtyper).

6. Respiration: Hvis I går i udskolingen, så kan I også prøve at forklare respirationsprocessen (ilt + sukker → CO2 + vand + energi) ud fra jeres dyrkningskit. Vej den våde halm blandet med mycelium inden I går i gang med dyrkningen, og vej halm og frugtlegemer når I høster. Hvad er der sket? Hvordan hænger respirationsprocessen sammen med dyrkningskittet?

7. Spiselige svampe: Nogle svampe, som vokser i naturen, er spiselige. Kender du nogle af dem? Tag gerne på en svampejagt. Det er altid vigtigt at være 100% sikker på, hvilken svampe, du har fundet inden du overvejer at spise den, men er der nogle af de spiselige svampe, hvor du skal være særlig opmærksom (kan de nemt forveksles med eks. giftige arter)? Find eksempler hvor vi bruger naturen som vores spisekammer (udover svampe).

I kan evt. finde mere viden om svampe og svampedyrkning i vores e-bog til gratis download: “TagTomats svampeunivers“.


Fag i forløbet:

Ved at arbejde med ovenstående opgaver har I arbejdet med: Natur/teknologi eller biologi, geografi, billedkunst eller håndværk&design og madkundskab. I kan også bruge de undersøgende opgaver som en skrive- eller formidlingsøvelse, og dermed også arbejde med dansk.